reklama
Miesto pre vašu tvorbu. Staňte sa súčasťou komunity
Katarína Maliková

Katarína Maliková

Bloger 
  • Počet článkov:  187
  •  | 
  • Páči sa:  0x
reklama

Okamihy

Skladby pre oči

Katarína Maliková

Skladby pre oči

Skladby z celoročného albumu období. Z horúceho leta, farebnej jesene, zo zimy, ktorá nikdy nie je krátka, skladby, s ktorými čakanie na jar nie je pridlhé, skladby farebné, ako môj svet. Alebo jednoducho, len pár aranžmánov...

  • 26. dec 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 4 308x
  • 32
Čaro darovaného

Katarína Maliková

Čaro darovaného

Včera podvečer som sa dobrovoľne zamotala do predvianočnej nákupnej tlačenice. Takto tesne pred Vianocami je to vždy pestré a stretnem zakaždým najrôznejšie útržky ľudských príbehov a nálad. A tak keď som statočne vymrzla v meste a ani punč už nezaberal, zahla som do nákupného centra, že trochu nakuknem, čo ľudstvo nakupuje.

  • 22. dec 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 940x
  • 36
Jesenný opus

Katarína Maliková

Jesenný opus

Prišla v nedeľu. V sviatočnom. Dávno predtým, než prišli tmavomodré dni. Stála na peróne prestupnej stanice. Ľahký kabát mala letmo prehodený cez ramená a okolo krku mala žltú šatku. Južný vietor ju privial na perón a starý výpravca vtedy povedal, že jeseň bude dlhá a teplá. Ľudia sa vracali z povinných nedeľných obedov a káv, malá čakáreň sa rýchlo plnila. Štyri lavičky, malé okno a cestovný grafikon, ktorý ktosi doplnil o informáciu, že “Gaba má veľké c...i.“

  • 6. dec 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 847x
  • 43
Šťastie do domu

Katarína Maliková

Šťastie do domu

Piateho mája bolo u nás doma veselo. Mama behala od rána s tlakomerom. Spomínala všetky možné choroby, myslela na svoju traumu spred rokov a v pravidelných intervaloch ma obviňovala, že za všetko môžem ja a len ja. Otec sa pre istotu s nikým nerozprával, len suseda pokojne hovorila čosi o šťastí do domu.

  • 9. sep 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 650x
  • 79
KrasohĽad od zimy

Katarína Maliková

KrasohĽad od zimy

Zakvitli dnes ráno. V oknách najstudenšieho mesiaca. Ako zmeškaný dar z minulého roku, obraz, na ktorom maliarove farby nikdy nevyschnú a navždy ostanú len pominuteľnou, krehkou krásou. Do izby po spánku, na chvíľu vpustím chladný vzduch, a keď vidím susedovu mačku ako si otriasa labky od snehu, poviem si: „Zima to už konečne myslí naozaj.“

  • 6. jan 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 278x
  • 59
reklama
Posledné rande jesene

Katarína Maliková

Posledné rande jesene

Dnešok si naberám kávovou lyžičkou. Každý tik ručičiek, každý nádych a pohľad privretý medzi teplé lúče. Cítim všetky bunky. Už viem, prečo mačky pradú...

  • 5. nov 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 798x
  • 61
Lásky z augusta

Katarína Maliková

Lásky z augusta

Keby nie chladnejších rán sv. Anny, tak by bolo práve teraz leto dokonalé. Bála som sa, že sa po dvoch daždivých týždňoch nevráti v sile, v akej ho milujem. Horúce, sparné, s prehriatym vzduchom. S teplými nocami, keď môžem spať ako Eva, s rannými oparmi, ktoré zanecháva noc pri poslednom zamávaní.

  • 12. aug 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 199x
  • 67
Ženské zrkadlá

Katarína Maliková

Ženské zrkadlá

Julu som nevidela od školy. Bola som prekvapená, keď som ju pred pár dňami stretla v meste. Opeknela. V niekdajších bledých lícach mala zdravú farbu, v očiach jej ostala tá spokojnosť a skromnosť, s akou som ju poznala zo školských lavíc. Chvíľu sme sa rozprávali o starej triede, spolužiakoch, svadbách, rozvodoch, deťoch ...

  • 16. feb 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 144x
  • 55
Bližšie k ľuďom

Katarína Maliková

Bližšie k ľuďom

Vonku je ešte tma, keď skoro ráno všemocne odháňam spánok. Počúvam zvonkohru z farebných sklíčok, ako jemne cinká vo vetre a nechce sa mi z tepla ísť medzi jeho tiché, studené výdychy. Občas, keď mu kráčam oproti, mám taký zvláštny pocit, ako keby som putovala niekam do vyhnanstva. No dnes nie. Je krásne bielo, novoročne ...

  • 1. jan 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 740x
  • 59
Farby šedého decembra

Katarína Maliková

Farby šedého decembra

Blúdim mestom a nechtiac chytám kvapky v podvečernom daždi. Nikým nevolané, padajú ľuďom do vareného vína, sladkej medoviny a na dáždniky, ktoré sa krčia pod Vianočným pódiom. Zbor spieva o zástupe anjelov, o Dieťati a mne sa zdá, že sa vo vzduchu lúči skôr posledný október, než panuje predvianočný december. Pozorujem ľudí ako si hrejú ruky, aj hlavy pri víne a punči. Dvaja páni si s chuťou odhrýzajú z pečenej klobásy a mne je do smiechu, keď vidím ako ich okrem mňa, pozorujú dvaja westíci a olizujú sa pri každom ich kúsku. V červených károvaných, psích oblekoch vyzerajú ako z hračkárskeho obchodu. Jedného z nich pohladím po mokrej srsti. Je jemná, snehobiela. Tisíckrát v tom decembrovom daždi zatúžim po bielych Vianociach ... do duší, aj do sveta ...

  • 12. dec 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 771x
  • 60
reklama
Horúca kvapka krvi

Katarína Maliková

Horúca kvapka krvi

Neviem aké slová by najviac podčiarkli včerajšie dopoludnie. Nemám ich ešte veľmi utriedené. Emócie sa ma držia ešte dlho po tom, ako zaznejú prvýkrát. Len viem, že sú spojené s pocitom spolupatričnosti, spriaznenosti, obety a pocitu, že sme boli všetci na jednej palube. Na Národnej transfúznej službe v Prešove sme stretli celú triedu nebojácnych dievčat. Ihiel sa naozaj nebáli a tesne pred odberom si pripravovali program na stužkovú. Najprv začali len tak potichu, a tak za povzbudenia sestričiek spustili trojhlasne Gaudeamus igitur. A vôbec nie falošne! Potom už spievali sestričkám na želanie. Ľudia, čo šli okolo, tam chodili zazerať, predsa len na nemocničných chodbách spev často nepočuť. Nebol to všedný okamih ... A tak všetci študenti neváhajte! Ešte týždeň trvá akcia, Študentská kvapka krvi. Minulý ročník bol rekordný. Skúste ho prekonať! Minule tu v diskusii ktosi povedal, že „darovať krv, to je pocit, ako keby ste sa zakaždým čerstvo zaľúbili ...“

  • 10. nov 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 595x
  • 22
Sólo pre kus hrdosti

Katarína Maliková

Sólo pre kus hrdosti

Je krátko pred ôsmou. Ktosi za mnou do klubového hluku poznamená, že dnes večer je tu naozaj husto. Ladia sa posledné struny, z mikrofónov počuť klasické „raz dva, raz dva“. Obsadzujú sa voľné miesta, stolíky sa rýchlo plnia pohármi a čapujú sa pivá do zásoby. A keď od barového pultu nahlas zapíska chlapík s kohútom na hlave, je mi jasné, že dnes tu žiadne pianko nebude ...

  • 8. nov 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 290x
  • 26
Kvety pre duše

Katarína Maliková

Kvety pre duše

Uprostred príjemnej vravy trhoviska si pomaly zajedám z rannej soboty. Mám rada túto zmesku ľudí, čo sa tu zakaždým sama namieša. Tá jesenná má svoju osobitú príchuť. Vonia čerstvou čačinou a chryzantémami a tiež jablkami a hlúbikmi kapusty. Odvšadiaľ počujem hlasné dojednávania o cenách a súhlasné vety o teplej jeseni. Z veľkej Avie skladajú statní chlapi vrecia s kapustou. Ide im to tak šikovne, že popri tom ešte stíhajú chlípať kávu z veľkého hrnčeka, pokukovať po ženských nohách a trúsiť svojské poznámky. „Eeej, ale tie nôžky by iste namiesili dobrú kapustu ...“ Napadne ma scéna zo slovenskej filmovej klasiky ...

  • 29. okt 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 031x
  • 51
Tiché otázky hriešnej duše

Katarína Maliková

Tiché otázky hriešnej duše

Zvláštny pokoj sa rozostrel v ten deň. Cez nahnané mraky nepichali teplé lúče, akoby vedeli, že aj tak neodhalia žiadne rameno, ani členok, pretože prísne predpisy tu naozaj platia. Ostatné prekryla vôňa kadidla, kamenné múry a ticho z dávnych storočí. Až potom mohla svetská noha vstúpiť na územie, kde má život celkom iný zmysel ...

  • 12. okt 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 371x
  • 59
Letný plážový koktail

Katarína Maliková

Letný plážový koktail

V týchto letných horúčavách sa podáva ďalšia špeciálna koktailová edícia. Pre skalných ochutnávačov: Pozor, štipľavé!

  • 8. aug 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 5 568x
  • 95
reklama
Tá, ktorá nesie kríže

Katarína Maliková

Tá, ktorá nesie kríže

Občas ju stretnem v meste. Dlhovlasú, nevšednú, práve v rozpuku. Aj keby som nemala pamäť na tváre, tú jej, až príliš smutnú, by som neprehliadla ani v hustom dave. Zakaždým som premýšľala, čo by som jej povedala, aby sa jej oči aspoň trochu usmiali. Na nič som neprišla. Len tie moje veľké malichernosti sa vždy roztrúsili po ulici a odvialo ich spolu s prachom, medzi dennú klasiku. Ulicami ju oddane sprevádzal rešpekt vzbudzujúci rotvajler. Sledoval každý jej pohyb a verne sa prispôsoboval jej tempu. Keby mohol, asi by jej najradšej vrátil život do nevládnych údov. Včera som ju opäť zahliadla oproti na ulici. Keď prichádza taká scéna, vo filme o šťastnom konci, tak poväčšine odchádzam, lebo dojatie potom len tak ľahko neutíšim. Aj keď si vždy poviem, že je to len film a realita býva iná. Hm. Včera nebola. Mladú tvár so smútkom som už nevidela. Iba šťastnú. Šťastnú, až do krajnosti. Ľudia sa otáčali, a keby boli vo filme, tak by isto všetci tlieskali. Na jej doživotnom mieste vo vozíčku, v tej chvíli, namiesto nej sedel on. Ona mu sedela schúlená v náručí. Bozkávali sa. Bola všetkým čo potrebovali ...

  • 26. jún 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 628x
  • 51
Siedmy deň

Katarína Maliková

Siedmy deň

„A vari nám treba niečo viac ....“ vraví mi dnes skoro ráno suseda. Hm. Tak pre túto chvíľu vravím, že Božie dielo je dokonané a ja som práve niekde uprostred.

  • 10. jún 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 633x
  • 39
Najcennejšia

Katarína Maliková

Najcennejšia

V prítmí rannej chodby je nás spolu asi dvadsať. Potešilo ma to, keďže som čakala menej a kdesi sa aj vravelo, že tu dlhé rady nestoja.

  • 29. máj 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 874x
  • 70
Na trati medzi ľuďmi

Katarína Maliková

Na trati medzi ľuďmi

Občas sa stretnú ... Pár ľudí za jedno a obyčajná pohoda, ktorá jednou vlnou zotrie všetky rozdiely. Vtedy si tak v podvedomí hmkám: „Tam nikto pred nikým sa na nič netvári ...“

  • 15. máj 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 381x
  • 26
Tulácke stretnutia

Katarína Maliková

Tulácke stretnutia

Je presne 12.47 hod. a ja vyrážam. Veď, doma to poznám, vraví sa. Tak rýchlo vpadnem medzi večných tulákov, naladím vlny, preletím vzdialenosti a ďalej, to už nie je v mojej moci. Nechávam sa viesť aj viezť a len hukot koľajníc vie, kam mám práve namierené ...

  • 26. apr 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 594x
  • 42
reklama
SkryťZatvoriť reklamu